Isu Buang Bayi, Netizen Berang Kenapa Salahkan Anjing Sedangkan Manusia Yang Tidak Bertanggungjawab

Isu pembuangan bayi dalam masyarakat Malaysia kita pada hari ni bukanlah sesuatu yang baru. Baru-baru ini penemuan kotak berisi bayi di dalam longkang di Jinjang Selatan mendapat perhatian netizen apabila salakan seekor anjing menyelamatkan nyawa bayi tersebut. 

Bayi itu yang dalam keadaan masih bertali pusat dan uri telah ditemui sejurus pemilik anjing tersebut mengekori anjingnya. Namun isu ini bertambah viral apabila seorang pengguna Facebook Francis Yirdaki CT berkongsi keratan beberapa akhbar tempatan yang membuatkan netizen kecewa, marah dan geram. Jom lihat apa diperkatakannya.

Tajuk keratan akhbar yang berbeza 



Saya melihat artikel ini dari The Star pagi ini. Dan kemudian pada waktu petang, saya melihat artikel oleh Thong Tunai dalam Facebook mengenai perkara ini tetapi dalam akhbar Metro. Untuk memastikan bahawa apa yang saya lihat di Facebook adalah sahih,saya membeli dua surat khabar berbeza. Dan cukup benar, tajuk Metro diberi tepukan tangan. Tiada siapa yang tahu apa yang kisah benar, melainkan orang yang berada di tempat kejadian.
Sudah pasti setiap akhbar biasanya menjalankan cerita yang berbeza tetapi lebih atau kurang untuk titik yang sama. Tidak kira yang benar, saya percaya sebagai seorang wartawan, seseorang itu perlu memegang prinsip yang benar, tepat dan integriti untuk apa yang akan ditulis sebagai jutaan rakyat Malaysia boleh membaca salah satu daripada mereka. Walaupun cerita Metro adalah benar, adakah adil bagi penulis untuk menyalahkan haiwan dan bukannya perbuatan manusia yang tidak bertanggungjawab?

Luahan netizen yang kecewa 




0 comment... add one now