Tak Salah Suami Bantu Kerja Rumah – Bercerai Kerana Kes Remeh, Ini Teguran Untuk Suami Isteri

Semua orang memiliki dugaan dan ujian masing-masing, kan? Zaman sekarang ni, rata-rata suami dan isteri bekerja. Jadi, sedikit sebanyak tanggungjawab dan masa tak dapat diberikan dengan sepenuhnya di rumah. Ada ketikanya, akan berlaku perbalahan yang akhirnya membawa kepada perceraian.
Kadangkala, si suami cakap isteri abaikan dia. Tak buat kerja rumah, balik dari kerja lambat, dan sebagainya lagi. Dah tahu isteri tu bekerja, apalah salahnya bantu membantu. Betul tak? Sebagai suami, kena ada sifat tolak ansur jugak. Jangan hanya tahu menyalahkan saja. Kami share pendapat Azliana ini berkenaan isu penceraian seorang peguam syarie. Jom baca.

Alasan yang tidak munasabah


Pagi ini salah satu berita utama ialah kes seorang peguam syarie mempunyai masalah rumahtangga dengan isterinya. Beliau telah memfailkan tuntutan kembali taat. Semasa prosiding, seperti yang dilaporkan oleh wartawan:
“Bukan sahaja baju dan seluar plaintif tidak diuruskan defendan, malah pakaian anak- anak dibiarkan berlonggok tanpa dilipat. Defendan juga tidak mencuci pinggan mangkuk yang telah digunakan dan dibiarkan di dalam sinki,” katanya.
Isu-isu seperti ini ditimbulkan. Sebenarnya sepanjang menjadi pengamal undang-undang, saya nampak banyak lagi alasan-alasan yang tidak munasabah, isu kecil dibesarkan yang dikemukakan oleh pihak suami atau isteri.
Dalam kes ini, Isteri beliau juga bekerja. Maknanya turut menyumbang kepada pendapatan keluarga. Isteri yang bekerja sudah tentu penat. Balik dari pejabat, di rumah kena lagi bekerja iaitu membasuh baju, mengosok baju, memasak, membasuh pinggan, menjaga anak dan menjaga suami yang memerlukan perhatian lebih dari anak.

Perkahwinan satu perkongsian


Jadi bilakah masa isteri yang bekerja boleh rehat? Adakah membasuh baju mengosok baju memasak membasuh pinggan, vacuum rumah, menyapu, menukar lampin bayi, memandikan bayi dll hanya tugas seorang isteri? Dimanakah suami? Bekerja? Tapi isteri juga turut bekerja.
Perkahwinan adalah satu perkongsian untuk memperoleh Sakinah iaitu ketenangan, mawaddah iaitu kasih sayang dan warrahmah iaitu mesti ada belas ihsan. Jadi dalam perkahwinan harus ada persefahaman antara suami isteri terutama kepada isteri yang bekerja dan tidak mempunyai pembantu di rumah. Suami lah harus bantu isteri di rumah.

Konsep saling-membantu


Kebanyakan masyarakat merasakan kerja rumah adalah tugas isteri. Rasulullah SAW juga kerap membantu isteri-isteri baginda didapur, pernah menjahit sendiri pakaian baginda yang koyak. Inilah contoh terbaik.
Jika isteri memasak, suami boleh membantu membasuh pinggan kotor. Jika isteri membasuh baju, suami boleh membantu mengosok baju. Jika isteri penat berjaga malam menjaga anak, suami boleh bangun pagi, siapkan anak-anak dan buat breakfast. Inilah konsep saling bantu membantu yang suami isteri perlu faham dan hadam.

Bantu isteri dalam kerja rumah


Tiada salahnya suami membantu meringankan kerja rumah, seperti mana isteri yang bekerja meringankan tanggungjawab suami mencari nafkah untuk keluarga. Malah itu bukan sahaja dapat membantu isteri, malah akan dapat mengeratkan hubungan suami isteri. Isteri pun ada masa untuk mencantikkan diri untuk suami. Kalau sibuk kerja di pejabat, sibuk di rumah, bila masa nak cantik jadi supermodel? Lepas tu guna alasan isteri dah tak macam dulu, tak cantik dan mula pasang niat nak cari yang lain. Kalau kahwin lagi satu pun sama je. Tak bantu isteri kedua, nanti isteri kedua pun jadi macam isteri pertama. Isu nya ialah bukan cari lain, bantu isteri dalam kerja rumah, confirm 24-7 isteri cantik sentiasa untuk suami.

Punca utama penceraian bukan kerana orang ketiga…


Masalah rumahtangga melanda semua orang tidak kira miskin kaya tua muda, doktor, kerani, pilot, guru dan lain-lain. Peguam pun ada mempunyai masalah. Ini adalah salah satu dugaan dan ujian. Sebab itu dalam perkahwinan kena sentiasa bertolak ansur. Tapi jangan sampai menindas pasangan kita dari segi emosi dan fizikal.
Punca utama perceraian bukan kerana orang ketiga, punca adalah sebab di atas iaitu tiada konsep bertolak ansur dan saling bantu-membantu. Dari situ baru muncul pihak ketiga.
Perkara ini bergantung kepada ibu bapa dalam mendidik anak lelaki mahupun perempuan. Sudah sedia maklum mak kita dulu jarang menyuruh anak lelaki dan ayah kita membuat kerja rumah, bagi mereka itu urusan perempuan dan termaktub dari atok dan nenek kita dahulu bahawa memasak, mencuci, mengemas, menjaga anak, merapi dan sebagainya semua kerja wanita.
Jadi didikan atau parenting yg baik oleh ibu bapa zaman sekarang perlu evolve, mendidik anak lelaki untuk melakukan kerja ini dari kecil, bukan bertujuan untuk lepas tangan, tetapi dalam masa yg sama meningkatkan kesedaran mereka akan bebanan ini untuk bakal isteri mereka di masa hadapan. Dgn ini spesis macam di atas tak kan wujud lagi. Bila adat melebihi ajaran agama Islam begini la jadinya. Isteri buat semua kerja itu “Hadis Melayu”, bukan suruhan agama.
Sumber: FB Azliana Adnan

0 comment... add one now