Surat Terbuka Seorang Pembaca Kepada Suhaimi Saad, Yang Didakwa Tidak Hantar Anak Ke Sekolah Dan Meminta Sedekah

Malah pembaca berkenaan turut mempersoalkan tindakan Suhaimi yang menyuruh anak-anaknya meminta sedekah dan tidak menghantar mereka ke sekolah.

Pendidikan formal di sekolah amat penting untuk menambah ilmu pengetahuan anak-anak selain membina keyakinan diri untuk hidup di masa hadapan. Namun, nampaknya perkara itu tidak diendahkan oleh Suhaimi. Hmmphh..


Berikut isi kandungan surat terbuka berkenaan :-

Salam. Mohon BN siarkan kehidupan suami Ina Naim, Suhaimi Saad yang hidupnya sangat boleh dikatakan “unik”. Anak2 tidak divaksin, tidak dihantar ke sekolah, meminta sedekah di bazar ramadhan. Kalau sedekah itu utk badan2 tertentu pun, wajar kah menggunakan anak utk tujuan tu? Anak menyanyi2. Ayah pulak berselfie. Bulan puasa pulak tu.




Suhaimi juga dianggap seperti menzalimi isterinya kerana tidak menyediakan keperluan asas seperti mesin basuh.

Umum mengetahui mesin basuh adalah keperluan yang agak penting apatah lagi mempunyai keluarga yang agak besar seperti Suhaimi dan Ina. Tentu anda boleh bayangkan betapa penatnya untuk membasuh pakaian 6 orang ahli keluarga menggunakan tangan sahaja.


Lepas tu rumah takde peti ais, mesin basuh, sofa. Mesin basuh takde? Macam mana tu basuh baju 6 sekeluarga dengan tangan? Mesin basuh tu bukan laki kehendak, keperluan tu. Dah macam menzalimi isteri je kalau keperluan tak disediakan. Kalau ye pun nak zuhud, tinggalkan bidang hiburan. Ni nak tanya, tv ada? Tv tu banyak hiburan. Laqo. Yang peliknya fb kenmain aktif. Kalau nak zuhud pun… fb tu tinggalkan duduk rumah baca quran…dengar ceramah2 kat radio…sambil makan laksa… suhaimi juga cakap anak orang lain ke sekolah. Anak dia belajar. Habis tu anak orang lain yg pegi sekolah tu tak belajar ke? Mohon BN siarkan. Agar suhaimi dapat muhasabah diri. Kesian ina naim.



Kami setuju dengan setiap luahan pembaca ini mengenai Suhaimi Saad. Tidak menghantar anak-anak ke sekolah dan menyuruh mereka meminta sedekah adalah tindakan yang tidak wajar. Tanpa ilmu agak susah untuk mereka meneruskan kehidupan di masa akan datang, malah Islam juga menuntut kita untuk mendapatkan ilmu dengan sebaiknya sehingga tahap yang tertinggi jika boleh.
Janganlah kerana anda ingin terlalu “zuhud” anak-anak dan isteri pula menjadi mangsa. Cubalah mempunyai fikiran yang lebih terbuka. Namun ini adalah dakwaan daripada pembaca. Mungkin benar mungkin tidak. Sama-sama kita nantikan penerangan daripada Suhaimi.

0 comment... add one now