Masjid Nilai Berjuta Tapi Asnaf Tak Terbela, Cadangan Bernas Lelaki Ini Untuk Bantu Golongan Memerlukan

Dulu, viral isu zakat yang tidak diagihkan dengan sempurna sampai ada yang buat keputusan nak salurkan zakat secara persendirian tanpa melalui pusat zakat. Alasannya, tak telus dan nampak macam tak buat kerja. Bila mufti bagi penjelasan, ramai yang tak puas hati dan ada juga yang menyokong.

Kali ni, kami share dengan korang cadangan sorang brader ni. Dia cadangkan beberapa perkara kepada institusi berwajib seperti masjid untuk membantu golongan asnaf ni. Bro, jangan lupa asnaf bukan satu dua golongan je tau. Ada lapan semua sekali. Jom baca!

Sekadar pandangan, takde tuju sesiapa pun



Masjid ada dana besar…


Jangan rumitkan prosedur



Jangan pelik kalau ada yang murtad



Masjid gah, tapi asnaf tak terbela



Kami sokong cadangan brader ni. Sepatutnya masjid menjadi salah satu institusi yang membantu asnaf selain pusat zakat dan baitul mal. Zaman Nabi pun, masjid jadi pusat segalanya dari pentadbiran sampailah ke masalah sebegini. Pihak berwajib kena buka mata dan hati, kena lebih muhasabah lagi. Kalau gereja boleh bantu orang yang susah, mengapa tidak institusi masjid. Takkan nak mewahkan masjid je, bubuh aircond segala, tapi saf tetap tak sampai tiga baris jugak. Orang Islam yang miskin masih tak terbela. Belum kira mualaf, fisabilillah semua tu lagi. Kan?
Sumber: FB Unais Araby

0 comment... add one now