Isu Guna Tanah Untuk Hapus Azab & Himpitan Kubur, Ini Penjelasan Ulama Hadis

Zaman sekarang ni, kita takkan terlepas dari amalan-amalan pelik yang dikatakan ‘sunnah’, diamalkan, atau diperturunkan oleh guru agama atau ulama dalam urusan agama kita. Dari bab makanan sunnah, minuman sunnah, air kolah mujarab, dan macam-macam lagi. Orang kita ni pulak, rata-rata semua nak amalkan tanpa selidik dulu nas dan hadis yang berkaitan.
Terbaru, keluar pulak satu amalan yang diviralkan di FB oleh seorang yang mengaku diperturunkan oleh almarhum datuknya tentang tanah kubur dapat menyelamatkan seksa jenazah dalam kubur. Bukan menidakkan amalan seseorang, tapi macam pelik, kan? Dr. Ustaz Rozaimi Ramle, ulama hadis menafikan perkara ni sunnah berdasarkan hadis dan dalil. Korang baca dan nilai sendiri.



Akidah agama berdiri atas dalil



Azab kubur isu ghaib


Jaga disiplin agama



Jangan main hentam saja



Reaksi pengguna FB mengenai isu ini



Ramai jugak yang memberi respon isu amalan tak berasas begini. Bukan menidakkan ilmu seseorang, tapi harus dilapisi dengan hadis atau nas Al-Quran. Rata-rata tak bersetuju dengan status viral yang dimuatnaik.
Apapun, status warga emas atau nampak alim tak mencerminkan ketinggian ilmu kita. Jangan pulak kita taksub dengan mereka yang bertopengkan agama, sedang kita sanggup meninggalkan sunnah Nabi dan kitabNya. Muhasabah buat diri bersama.

0 comment... add one now