Ahad, 17 Julai 2016

Cikgu ‘Muda’ Tak Pandai Mengajar? Apa Yang Dilakukan Cikgu Ini Buat Ramai Terkejut

Guru atau cikgu adalah salah satu kerja paling mulia dalam agama sebab dia mengajarkan ilmu kepada anak muridnya. Dengan ilmu tulah anak murid dapat mengenal dunia dan seterusnya menempuh alam kehidupan. Sekarang, jadi cikgu cabarannya bukan macam dulu.
Kalau dulu, cikgu berhadapan dengan kesusahan mengajar dari sudut fasiliti dan sebagainya. Sekarang pulak, bukan setakat bawak projektor dalam kelas. Ada yang pakai gajet lagi tau. Orang kata cikgu muda sekarang asyik mengeluh dan tak pandai mengajar. Asyik komplen je. Kami share dengan korang kisah cikgu muda ni.

Cikgu kelas hujung


Buat sesuatu yang pelajar mampu



Boleh sandarkan harapan



Yang mengangkat harga diri adalah sikap



Puas hati bukan soalnya



Jadi, tak semua cikgu muda tu pemalas, atau yang jenis kaki komplen je. Betul tak? Hakikatnya, bukan mudah nak membentuk peribadi seorang murid. Kita ni asyik cakap cikgu itulah, cikgu camnilah. Pokok pangkalnya, kena hargai pengorbanan dan kekuatan jiwa seorang guru, lagi pulak yang muda ni. Kalau dia salah, tegurlah cara baik. Benda boleh bincang, kan?
Sumber: FB Cerita Orang Di Malaysia


Tiada ulasan:
Write ulasan