Sabtu, 18 Jun 2016

Lelaki Ini Tercicir Duit & Lupa Bayar Di Kedai Mamak, Namun Dua Bulan Selepas Itu…

Tidak dinafikan, nilai murni yang wujud dalam diri seseorang itu jelas kelihatan melalui akhlak dan peribadi dalam aktiviti seharian. Sebagai contoh menghulurkan bantuan ketika kecemasan, bersedekah, dan tidak mengambil hak orang lain dan sebagainya.
Kisah yang nak kami kongsikan ni jelas menunjukkan sifat peribadi jujur pekerja kedai mamak ini. Walaupun gaji di kedai mamak hanya RM3 sejam, dia tak pernah ambil duit yang dicicirkan pelanggannya sendiri. Respect !

Dua bulan lepas duit terjatuh bawah kerusi


Saya ada dua cerita. Saya minum dengan kawan-kawan. Kedai tu memang selalu saya minum. Mereka kenal saya. Satu hari. Saya datang lagi sekali. Salah seorang dari staf kedai tu hulurkan saya RM10 pada saya.
“Duit apa?” Saya tanya pada dia. Dia geleng . Dia tak boleh berbahasa melayu. Dia panggil kawan dia untuk cakap dengan saya.
“Dia cakap, ini duit awak. Dua bulan lepas duit awak terjatuh bawah kerusi. Dia ambil simpankan kerana masa tu awak dah balik” kawan dia cakapkan.
Saya tak tercakap apa-apa. Jujurnya pemuda ini. Duit itu bukan besar sangat. Tapi dia simpankan dalam tempoh yang lama. Kerja di kedai mamak gaji RM3 sejam. Dia susah tetapi dia kerja bukan kerana duit.

Lupa bayar minuman, tapi dia tak panggil sebab tak nak malukan saya

Satu kisah lain.
Sedap berborak saya dan kawan-kawan terlupa bayar minum dan makan di mamak tersebut. Beberapa hari kemudian baru teringat. Pergi kedai tu,
“Saya terlupa bayar minum beberapa hari lepas”
Mamak tu cakap, “saya tahu”
“Kenapa tak panggil saya?”
“Tak mahu malu kan abang depan kawan-kawan, saya tahu abang datang sini balik”.
Tengok.. Mulianya hati dia kan. Sampai macam tu jaga aib orang lain. Sedangkan beberapa antara kita dengan sengaja mencari jalan mengaibkan orang tertentu.
Jangan aibkan orang lain.
sumber: Baharuddin Mohamed

Tiada ulasan:
Write ulasan