Jumaat, 13 Mei 2016

“Salam Tangan Bakal Madu, Ucap Terima Kasih”- Status ‘Pedih’ Untuk Kaum Suami Yang Nak Tambah Bini

ealitinya semua wanita mahu bahagia. Tiada siapa yang mahu suaminya diambil orang sekaligus berkongsi kasih. Namun, jika takdirnya telah ditulis sebegitu, apakan daya kita sebagai hambaNya kan?
Jadi, menerusi status Facebook Zakiah Bt Zakaria, ramai yang bersetuju dengan pendapat bahawa bermadu itu tidak semuanya pahit. Kalau tak percaya, boleh baca sendiri.

Pergilah nak nikah pun


Bagi sy senang.. Pergilah nak nikah pun. Xmau rebut klu dh xelok..kan kan. Buat apa simpan. Stress. Lelaki ni makin tua nmpk je handsome sbb mrk tak beranak. Isteri jaga mkn pakai masalah dia pun kita selesaikan.
Ada nmpk lelaki /suami lps pejabat pakai lawa2. .wangi..romantic lps kawin…? Klu isteri tak ganti pelikat, tak panggil mandi dan solat, tak hidang mkn…xterurus lah anak org tu. Itu belum lg lupa nak flush toilet, sidai tuala, tukar stokin…
Relaks…salam tgn bakal madu tu…ucap terima kasih. Nak sgt ‘jaga’ suami kita. Perempuan ni klu ada suami org suka kat dia, mrk tiba2 akan rasa spt wirawati! Lelaki dh masuk umur 40an..xde masa dah nak layan tgk wayang, shopping, masuk dapur bagai. Nak dodoi anak balik?….mimpi lah.
Lelaki sll kata mrk lebih cerdik dr wanita. Siap dgn bukti dr Al Quran. Tp kita tgk byk juga bukti di akhir hidup wanita yg lebih bahagia.Apa yg di tulis dlm Al Quran tu sbgi panduan. Berkahwin lebih dr satu bukan satu kesalahan dan bukan satu hukum wajib atau tuntutan.
Cuba baca byk kisah2 dlm syurga. SubhanAllah cantiknya bidadari syurga tak boleh nak cakap. Klu pembantu bidadari dah cantik apa lg isteri kita yg jadi PENGHULU BIDADARI. sabar saudara..dunia ni sekejap je. Tak pyh tggu kiamat utk ke syurga. Buat baik dan sabar je. Dunia kita tenang, mati kita selesa..kiamat kita berjaya.
Takut harta jatuh ke tgn wanita lain?…In shaa Allah xkemana. Yg baik tentu jd hak isteri jua. Hukum faraid ada…Allah tau semua. Anak2 dan diri sendiri lebih berharga. Bygkan suami / bekas suami terpaksa beli kasih syg anak2 dgn wang. Penat….penat.
Sllnya org yg byk kawin ni …xde harta..hutang adalah. Kerja spi tua.
Klu suami nak kawin lg, bagi suami tu jadual. Seminggu je dlm sbln mai dtg rmh. Dlm 3 mggu tu kita relaks..pergi spa, pergi masjid, riadah dgn anak2. Buat perkara yg lama kita teringin buat. Biar bini baru tu uruskan semua hal mkn minum pakaian sakit pening dia. Itu yg dia nak..kannn. ingat bhw syurga sgt mudah bagi kita wanita. ..Solat pun kelam kabut..5 waktu pun mcm nak perang klu buat…quran sethn sekali buka…itupun baca dlm hati…puasa harap bln Ramadhan je ..itupun byk tidur dr bantu isteri…Ini ada lagi nak tanggung beban. Konon.

Nikmat sebenar bila suami kawin lain


Kdg2 wanita tak nmpk nikmat sebenar bila suami kawin lain. Allah nak bagi CUTI! Cukup bulan kita terima nafkah je. Allah akan cukupkan sbb kita dah bagi laluan mudah pd org lain.
Suami mana tak syg isteri? Bodoh atau hodoh mana pun isteri tetap isteri. Tanpa isteri mana mrk dpt title ‘ayah’. Lebih2 lg anak dh besar.
Hidup mesti ada penghujung. Susah lah nak tgk org nikah lebih dr satu ni bahagia. ..pening serba tak kena adalah. Siang malam pegang calcalator. Menipu jadi darah daging. Boleh ke bini baru tgk husband pegang hp WA anak2 dan isteri pertama? Stress…..

Jangan fikir nafsu

Jgn fikir nafsu..fikir amanah Allah dan soalan akhirat. Sedap nya 10 minit je…faham kannnn.
Sy suka Tun Mahathir dlm buku nya. ..Org yg kawin lebih dr satu ni mengambil hak org lain yg sepatutnya kawin. Org bijak ckp tu. Bijak dlm segala segi. Bukan Tun jahil agama. Sbb dia arif maka dia tak mau susah..tak mau luka kan hati isteri dan anak.
Yg ckp pun ustaz..lelaki tetap lelaki. .bak kata guru agama sy di Bahrain ni. Dlm agama ni byk lg hal yg jauh lebih penting. Sy belajar fiqh bab zakah and inheritance dh 2 bln tak habis2…sy belajar tajweed dah 2 thn masih belum hafal rules dan makhraj belum cantik. Belajar bahasa arab? Penuh dinding dgn nota. ..see a lot of things more important.
(Alhamdulilillah suami sll beri semangat belajar. Siap buat jadual utk sy dan sanggup keluar waktu pejabat dgn izin bos sbb nak hntr sy dan jemput sy. Bukan sy xleh drive di negara arab ni tp dia kata nak tumpang pahala…)
Byk perkara yg lebih berfaedah nak buat di hujung usia. Org dok sibuk kumpul harta akhirat. ..awk dok gelek anak dok tunjuk power tak power. Hidup pun dgn suppliments .
Klu isteri tak cantik..bawa ke spa.. Klu isteri tak wangi mandikan air bunya. Klu isteri tak pandai hntr kursus. Klu isteri dh tua cermin lah diri dr atas ke bawah..depan dan blkng. Perut isteri gelebeh sbb dah brp nyawa hidup dlm nya. Dh brp tahun suami guna? Perut suami pula buncit sbb isteri bagi mkn 4 kali sehari…
Bagi isteri tua..jgn jelous lah klu wanita cantik peluk suami kita yg dh tua…kita tau kan…kann…shhhh. Tgk wanita muda mmg cantik dgn warna warni dan senyuman. Wajah wanita berusia nmpk sejuk dgn rona2 kehidupan dan pengalaman. Klu betul wanita tu cantik dan bijak xlah sangkut pd yg tua.
Lelaki / suami jgnlah dek krn nafsu kamu maka kamu campak kan wanita / isteri dlm kepayahan dan kesusahan. Tau tak brp byk wanita yg jumpa kaunseling, doktor, bomoh utk rebut lelaki tak guna (bak kata spt lagu Yuna). Bila wanita / isteri silap maka dosa nya kamu juga tanggung. Nauzubilllahiminzalik
Alhamdulilillah suami sy sgt brtgghwb. Out of 10 dpt 6 dlm list kehidupan dah cukup baik. Tentu iblis sll duduk atas bumbung rumah tp sy kalah kan dgn Istigfar. Klu dia silap sy anggap dia sdg di uji dan di ganggu syaitan. Klu hati marah sy pandang kelengkapan dlm rmh…baju sy, makan minum sy, duit belanja sy. Mana boleh lengkap! Sultan pun tak pernah cukup!
Tp sy syg Rasullullah lebih dr suami. Krn suami, anak, harta, pangkat semua SEMENTARA. Mrk tak boleh bantu sy dlm kubur dan hari akhirat. Nak capai nikmat byk2 sabar. Tp klu lah dh spi giliran sy..sy akan anggap Allah nak gantikan yg jauh lebih baik iaitu MASA.

Tiada ulasan:
Write ulasan