Isnin, 9 Mei 2016

2 Kali Suami Kantoi Main Kayu Tiga & 5 Tahun Digantung Tak Bertali, Isteri Ini Akhirnya Sedar Bahawa…

Luaran nampak bahagia namun apa yang terbuku di hati tiada siapa yang tahu. Kerana sayangkan perkahwinan yang dibina, ada yang sanggup memendam rasa biar pun sering dilukai.
Namun itulah lumrah sebenar perkahwinanan, tidak semua indah. Wanita ini berkongsi kisah dirinya yang sanggup hidup dalam serba kekurangan bersama suami namun akhirnya dilayan bagai ‘bangkai tak bernyawa’.

Isteri terima semua kekurangan…


Sy sll baca kisah2 di krt ni…biasanya buat kita sume rasa down. Sy nk share kisah hidup sy pula..mg ada teladan n sempadan di sana. Sy kawen umur 22, kira awal gak, slps sy frust sebab tak dpt sambung bljr. Sy student cemerlang..tp masalah keluarga buat sy terkapai2. Sy mula keja umur 18 thn..lps spm..menyara hidup sndiri.
Awal perkahwinan mmg happy, wpun sll tergigit lidah. Tp hanya 3 tahun..lps tu mcm2 dugaan..suami dilamar oleh sorang student yg andartu..masa tu ekonomi kami sgt kritikal..sy tak keja..anak dh 2..suami pula baru start keja..so sy ckp elok2 ngn pompuan tu, jgn ganggu..tp sy dimarah2 n suami bela dia. Pedih..n masalah itu selesai setelah sy adukan kpd mak pompuan tu. Kami teruskan hidup sprti biasa..wpun hati sy dh retak. Sy maafkan..
Kehidupan kami sempit..suami mmg nk sy merasa susah dlu katanya..kdg2 tmpt sy takde air, n sy naik turun bukit angkat air utk mandi membasuh masak dll. Sy terima sume ni..sebab sy isteri. Sy nk syurga. Sy pnh ckp ngn suami, sama2 ubah kehidupan..sy nk rasa apa yg org lain rasa wpun tak mewah…tp suami akan marah..katanya sy tak sabar. So sy diam n redha..sy tak suka dia marah. Sll keperluan rumah tak cukup…hingga anak sy dh 3, sy msh guna lampin kain..n pnh mesin basuh rosak, so lampin tu sy basuh cpt2 n jemur kejap pastu sterika n guna..sebab tak byk. Sy tetap happy, selagi suami menyayangi sy..sy pnh ckp ngn dia, sy terima sume kekurangan asalkan dia hargai ksh syg sy, sama2 setia mengharungi suka duka. Utk membeli keperluan yg tak cukup, sy berniaga sikit2 di rumah…tp duit sy tak pnh simpan, sebab dia nk guna. Klu dpt rm30, sy bg dia rm25, rm5 sy smpn utk beli yg patut.

Lagi sekali suami ‘gilakan’ perempuan lain

Ribut dtg lg bila anak dh 4 org…masa ty sy tumpah darah..sy dh menggigil2 lemah tp dia relax je. Sy minta ke klinik, nk masuk klinik tu dia langsung tak nk pimpin sy..sedangkan sy rasa mcm nk mati dh. Rupa2nya dia dh gilakan pompuan muda..yg baru habis sekolah. Dia sanggup tinggal sy sakit kt rumah, ngn ank2 kecik, krn nk hntr pompuan tu balik kg. Tuhan je yg tau hati sy..merintih sendirian.
Akhirnya satu hari…ketika sy menyusukan ank oku sy yg baru setahun..dia bgtau nk kawen ngn pompuan tu. Dia nk sy terima, jgn bantah, sebab mak bpk pompuan tu pun dh mghrp. Allahu rabbi..sy dh tak mampu nk citer…korang fhm sendiri.
Sy terima wlu airmata dh kering. Sy tak mampu nk mengadu kt sape2..emak sy pun tengah sakit..sy telan sendiri..tanpa kawan..tanpa sape2..gagahkan diri, mengurus ank2 kecil yg nakal..dia tak bg sy kuar rumah, krn tak nk sy mengadu kt sape2.
Bermulalah dunia gelap sy..sll ditinggal..tanpa nfkh..kdg2 takde lauk kt rumah. Dia kononnya nk blaku adil, tp menipu je. Bila sy minta lebihkan phatian kt ank2, dikatanya sy mengada, n sy kena mengalah sebab sy yg tua.
Sy byk menangis..tak tau apa yg harus sy buat. 2 tahun sy merana..mkn hati..sy dh mcm bangkai bnyawa..hingga akhirnya sy jatuh sakit. Teruk juga sakit sy..
Akhirnya satu hari, seorang sahabat sy kata, kau takkan mampu ubah hati manusia, tp kau mampu ubah nasib sendiri. Bangunlah!! Kau bodoh klu nk terus camtu! Sy tersentak..sy terus tersedar. Mmg sy bodoh..buat diri tersiksa.. sejak haritu, sy kuatkan smgt..sy cari keja.. alhamdulillah dpt keja pembantu kdai..n sy uruskan ank2 sendirian. Sy amat berterima kasih ngn jiran yg memahami n sudi jaga anak sy tanpa upah. Allah dh atur sglanya..
5 tahun berlalu, sy failkan perceraian, krn dia dh beberapa tahun tak bg sy nfkh. Rumah sewa pun sy yg byr. Dan, hampir setahun tak bg nfkh batin..tengok sy pun dia mls. Dia mmg tak nk lpskan sy..dia nk gantung tak btali. Alhamdulillah, sy minta tlg sahabat sy utk guna khidmat peguam swasta n kes bjalan lncr. Tp sy langsung tak dpt harta n nfkh eddah, mutah dr suami. Cuma sy bsyukur dpt sume ank2…

Masih berdiri demi anak-anak

Sy mulakan hidup baru sbg “janda”. Sy bdiri demi ank2. Sglanya sy uruskan sendiri. Allah beri sy rezeki yg luas, sy mampu bisnes sendiri. Sy jaga ank2 sy, didik mereka elok2. Tiada yg lbh membahagiakan kecuali ank2 soleh solehah. Sejuk hati sy bila anak seawal umur 9 tahun dh mengimamkan solat, dgn bacaan fatihah n surah yg lancar. Merekalah harta sy dunia akhirat. Sy tak suka bersosial..keluar ngn kwn2, lepak2, karoeke lg la tak pnh, sebab sy nk jd contoh utk ank2. Alhamdulillah, sampai ada yg dh remaja, ank2 sy tak pnh buat masalah, tak pnh nk couple2 mcm bdk2 lain, n cemerlang di sekolah. Itulah kebahagiaan sy…n redup rasa hati ni bila tiap tahun ank2 dpt anugerah pljrn di sekolah. Syukur ya Allah..
Skrg ni, dh 10 tahun sy single. Tipulah klu sy ni tak sunyi…tp sy tak jumpa lg lelaki yg sesuai ngn sy n ank2. Selama single, ramai yg nk bekawan..bujang, laki org, duda..tp sy yg tak brkenan. Sy pula jenis bdn tak gemuk, agak tinggi, n ramai yg kata mcm lum ada anak..maaf, bkn sy nk bangga..tp utk mengingatkan, yg fizikal kita, status kita bkn lesen utk kita enjoy ngn lelaki. Maruah perlu dijaga…agama diletak di hdpn. Dh byk dh, janda2 yg merosakkan status mrk sndiri.
Sumber : Kisah Rumah Tangga


Tiada ulasan:
Write ulasan