Sabtu, 16 April 2016

‘Perangai Umpama Khinzir’- Sejam Tunggu, Baca Luahan Lelaki Yang Keretanya Kena Block Dengan Kereta Lain

'Anda parkir macam khinzir!'
Saya ke bank pagi tadi. Anak terlelap di dalam kereta, jadi saya tinggalkan dengan isteri. Dengn enjin dan penghawa dingin tidak ditutup. Jam 11 selesai urusan bank. Saya kembali ke kereta. Ada kereta menghalang laluan kereta saya dan dua kereta lain.
Saya menjenguk ke kereta itu. Saya cuba cari nombor telefon kalau kalau ada ditinggalkan di papan pemuka. Tiada. Brek tangan di tarik, dan gear di parkir.
'Tak boleh tolak nampaknya'
Saya bertanyakan isteri kalau kalau ada ternampak. Katanya tak perasan. Saya tanyakan lagi dua pakcik diluar. Kata mereka, cubalah bertanya di dalam bank, petronas atau a&w. Saya akur, kemudian berjalan lagi ke bank. Sampai ke bank, saya buat pengumuman. Tiada yang keluar. Saya naik ke tingkat atas. Juga tiada.
Saya ke a&w, harapan kalau ada pemuda yang keluar. Tiada. Begitu juga petronas, hampa.
Suhu el nino ini makin mendidihkan amarah.
Kembali ke kereta, masih tiada siapa yang tampil mengalihkan kenderaan. Saya kembali ke kereta. Saya lihat, kereta honda jazz, yang juga di halang laluan ada pemandu menunggu di dalam. Saya ketuk tingkap.
"Dah berapa lama tunggu?"
'Adalah dalam setengah jam, aku parkir sebab nak beli air di petronas. Tahu tahu kena halang sampai sekarang'
Aku makin menyirap. Ikutkan amarah, mahu aku hempuk cermin kereta itu dengan batu. Tarik brek tangan kebawah, tukar gear dan tolak. Isteri aku bilang jangan.
Aku kembali ke bank, petronas dan a&w. Mencuba nasib. Masih gagal.
Sudah satu jam.
Aku perhati kereta, nasib aku di tepi. Yang halang adalah separuh bahagian hadapan kereta tadi dan tiang. Kakak petronas datang, katanya. Cubalah cabut tiang, supaya aku boleh keluar. Orang dah ramai berkumpul. Dua tiga orang bantu aku cabut tiang, kami umpil dasar tiang, gegarkan. Sepak, Alhamdulillah, dalam 15 minit berjaya. Atas bantuan orang ramai.
Hampir sepuluh minit, isteri cuba keluarkan kereta, penuh hati hati. Orang ramai juga bantu. Alhamdulillah berjaya.
Aku tak tahu bagaimana abang honda jazz yang jauh ke dalam mahu keluar. Ikutkan situasi, aku memang dah terlalu lambat untuk segala urusan lain. Selesai kereta dialih, aku ambil tiang tadi. Aku letakkan atas cermin depan kereta tadi.
Akak petronas kata 'eh janganlah dik, nanti ada yang kata kami buat'.
Aku kata, dia takkan kata petronas yang buat kalau dia sendiri perangai umpama khinzir. Aku yakin, dia tahu dia menghalang, tetapi terlalu takut nak tampil keluar.
Kau pemandu WMG 4854, layak mendapat jari tengah. Anda parkir macam khinzir!

Tiada ulasan:
Write ulasan