Mimpi Diri Dikebumikan Buat Gadis Ini Terus Berubah

Kau tahu, aku dah tak solat dekat beberapa bulan. Jangan cakap bulanlah, tahun ini aku rasa aku tak ada solat langsung. Solat pun tak ikhlas. 

Bila aku tengok orang pergi club ambil drugs semua, aku jadi macam, "Wow! Bestnya get high!". 

Lepas itu, aku perasan kehidupan aku semakin berubah. Apa yang aku nak, aku tak dapat. Aku selalu bergaduh dengan mak bapak. Orang yang aku sayang dah tak sayangkan aku. Jadi, aku habiskan masa buat kerja bodoh melayan jantan, jadi perempuan bodoh tak ada agama sedangkan aku pakai tudung. 
Tetapi dalam hati aku pernah terdetik, "Bila aku nak berubah? Sampai bila aku nak jadi seperti ini? Hmm.. syaitan banyak menghasut,". 

Jadi, aku dengar saja cakap syaitan buat kerja bodoh. Menangis sebab lelaki lebih daripada aku patut menangis atas sejadah, ambil benda-benda bodoh semua. 

Lepas itu, semalam, aku tidur. Bangun saja dari tidur, aku tengok ramai orang mengerumuni aku. Jadi aku dah tahu yang aku telah meninggal dunia. Di saat itu merupakan saat-saat terakhir aku melihat semua orang. 

Aku takut, menggigil, bulu roma meremang 360'. Dapat aku bayangkan semua dosa-dosa yang aku telah lakukan. Ya Allah, masa itu aku takut sangat. Hanya Allah saja yang tahu sebab aku tahu aku mesti akan dicampak ke dalam neraka. 

Semasa semua orang nak bawa aku ke kubur, aku merayu-rayu berdoa pada Allah tolonglah berikan peluang kepada aku untuk hidup. Aku belum mahu mati dalam keadaan dosa Ya Allah. Aku takut dengan balasan yang diterima. Aku takut sangat. 

Tetapi orang tetap mengusung jenazah aku ke kubur. Sampai di tanah perkuburan, aku dibaringkan dalam kubur. Masa itu rasa nak menjerit meroyan semua ada sebab di kiri kanan aku ada tembok. Aku takut tak terkata namun tetap berdoa.

"Ya Allah, bagilah aku peluang. Aku takut ya Allah. Aku takut dan tak nak masuk api neraka!" 

Aku tersedar dari tidur, bersyukur dan sekarang aku tahu bahawa mimpi itu adalah hidayah dari Allah dan tiba masanya untuk aku berubah. MasyaAllah. Aku kena berubah. -

0 comment... add one now